Sådan sælger du dit budskab til dine kunder

brochure

Salg er lig med succes. Dette er mantraet hos de fleste sælgere, som lever af at pitche produkter og ideer til potentielle købere. At fastansætte en sælger kan dog være en dyr fornøjelse, hvorfor mange foretrækker at lave det utaknemmelige salgsarbejde selv. Det at sælge er dog ikke noget man bare gør – det kræver træning, erfaring og hårdt arbejde. Vi har her samlet den mest grundlæggende viden, som er nødvendig for at blive bedre til at sælge.

Hav dine markedsføringsmaterialer i orden

Et af de vigtigste tricks til at lave en god pitch er ekstrem simpel; nemlig at have styr på sagerne. Det virker ekstremt uprofessionelt, hvis du roder rundt i dine papirer og ikke kan finde den vigtige brochure eller bestillingsliste. Det kan desuden ikke anbefales at medbringe vigtige dokumenter, som skal bruges til at lande ordren. Sørg derfor som minimum for at have en folder, markedsføringsmateriale og prisliste med ind til selve mødet, så du har noget, du kan give til kunderne i slutningen af salgsmødet. Dette er ekstremt vigtigt i forhold til at lande ordren, da kunderne som bekendt skal have mulighed for at sammenligne priser og andre betingelser.

Tal klart og tydeligt – stol på dig selv

Inden du går ind af døren til dit salgsmøde, er det en god idé at tage en dyb indånding og huske på, at personerne bag døren er helt almindelige mennesker, som har valgt at lytte til det, du har at sige og på en eller måde tror på din virksomhed og dens produkt. Du skal derfor ikke frygte, at de er ude på at hakke dig ned eller kritisere din forretning.

Når du er derinde, må du endelig ikke holde dig tilbage. Det er naturligt at være nervøs men prøv at vende det til noget positivt. Vis at du brænder for det du laver, at du har styr på dine sager og vigtigst alt; sørg for at forklare, hvordan dine løsninger kan hjælpe din kunde. Formuler din pitch klart og tydeligt. Undgå for meget slang og intern jargon, som dine kunder måske ikke kender. Et forståeligt dansk, som er formuleret med entusiasme og vilje, er det første skridt mod et succesfuldt kundemøde.

Kom til sagen

Som nævnt ovenfor er det ekstremt vigtigt, at dine kunder kan se hvorfor lige netop dit produkt kan hjælpe deres forretning med at vokse. Det er fint nok, at du tror på dit produkt – det er dog langt vigtigere, at du kan sælge ideen til dine kunder. De smider trods alt ikke penge efter dig for sjov. Nej, dit produkt skal jo kunne betale sig for dem at investere i.

Der er ingen kunder, der orker at vente alt for lang tid på pointen i dit salgsoplæg. En god hovedregel er at bruge 2-3 minutter på en fed og visuel intro i din pitch, som hurtigt suppleres af hovedpointen. Brug et minut på at illustrere, hvordan du har hjulpet andre, hvor stor en vækst i omsætningen kunden kan forvente, eller hvor meget deres kundeservice forbedres.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *