Flyforsinkelser – her er reglerne

fly i blå himmel

De fleste mennesker, i hvert fald dem der flyver jævnligt, har formentlig op til flere gange oplevet at deres fly er lidt eller betydeligt forsinket. Hvad end du flyver i forbindelse med job eller er på vej på ferie, så flyforsinkelser på alle måder altid generende og ubelejlige. Hvad mange dog måske ikke ved er, at man i de fleste tilfælde faktisk er berettiget til en vis kompensation. Alt afhængig af årsag og hvor mange timer flyet er forsinket. Det er svært at opremse enslydende regelsæt omkring flyforsinkelser. Men som tommelfingeregel hedder det sig, at man er berettiget til et måltid og forfriskninger ved forsinkelser på mere end 2 timer. Ved forsinkelser på mere end 3 timer har man i reglen ret til kontant kompensation og ved mere end 5 timer også overnatning og tranport til lufthavn hvis nødvendigt.

Få den kompensation du er berettiget til

Som sagt er den berettigede kompensation afhængig af grunden til forsinkelsen og hvor meget flyet er forsinket. Men faktisk er det muligt, at få op til 4500 kr. i kompensation ved flyforsinkelser. Sørg for at gemme flybilletter, boardingpass, kvitteringer og andet relevant dokumentation. Flyselskaberne udbetaler nemlig sjældent kompensation helt af sig selv, man skal så godt som altid igennem en sag for at få fastsat en rimelig kompensation. Ydermere undlader mange selskaber at fortælle passagerne om deres rettigheder, det er derfor en god idé selv at sætte sig ind i de gældende love på området. Årsager som overbooking og aflysning udløser så godt som altid en kompensation til de forurettede passagerer, mens uvejr og personalestrejke tit og ofte vil komme ind under kategorien force majeure og derfor ikke berettige en erstatning.

Disse flyselskaber er ofte ramt af forsinkelser

Man taler ofte om, at særligt lavpris selskaber typisk er mere forsinkede og ustabile end andre typer af flyselskaber.  Faktum er dog, at alle, store som små, kan rammes af omstændigheder der gør, at flyet ikke kan overholde det oprindelige afgangstidspunkt. Hvad der til gengæld er mere væsentligt, er hvordan de enkelte selskaber håndterer det overfor deres passagerer.

Flyforsinkelser med flyselskabet Ryan Air har flere gang havnet i mediernes søgelys. Først og fremmest har de ikke stillet de nødvendige fornødninger til rådighed for passagerene, i nogle tilfælde har de nægtet at udbetale kompensation og enkelte sager tyder på, at der er blevet lavet om på den reelle årsag til forsinkelsen.

I stedet for kompensation vil nogle flyselskaber også tilbyde rabatkuponer eller bonuspoint fremfor kontant afregning. Denne løsning skal accepteres skriftligt at passageren før det kan godkendes som kompensation. Endelig skal man som rejsende være opmærksom på, at hvis det lykkedes flyselskabet at ombooke rejsen så afgangstiden ikke bliver betydeligt ændret, så har de ret til at reducere kompensationen med op til 50% af det skyldige beløb.

Hvis man som passager ikke selv orker at tage kampen op, findes der en lang række virksomheder der arbejder ud fra nu cure no pay princippet, som kan hjælpe med at få din erstatning i hus.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.